Het verzamelen van reviews is misschien wel de belangrijkste manier om autoriteit op te bouwen op het Bol platform. Het is namelijk de enige manier (buiten de winkelbeoordeling) wat laat zien dat je anders en of beter bent dan de concurrentie, zonder het zelf te moeten vertellen met gebruik van je productinformatie. Reviews zijn het stukje social proof dat de onzekerheden bij de klant weg kan halen tijdens het online winkelen en heeft hierdoor een grote invloed op je doorklikpercentage (vanuit de categorie) en je conversiepercentage.
Dus de belangrijkste vraag is: hoe verzamelen we meer reviews? Op die vraag geef ik je vandaag antwoord door middel van 3 tips, zodat jij dadelijk die 5 sterren reviews kan binnenharken.
Let op! De volgende tips omschrijven methodes die onder grijs gebied binnen het beleid van Bol. Het kan voorkomen dat je op het gebruik hiervan wordt aangesproken of er kunnen in bijzondere gevallen beleidspunten van je account worden afgetrokken. Neem met deze gedachten het besluit of je hier wel of geen gebruik van wilt maken.
Tip #1: E-mailcampagnes
De meest effectieve manier om meer reviews te verkrijgen is het gebruik van e-mailcampagnes. Het hebben van een goede email flow is hierbij belangrijk, dit is de volgorde waarin je emails verstuurd en wat voor informatie je deelt of vraagt. Een email flow die voor ons het beste heeft gewerkt is het volgende:
- Trigger: Bestelling – Hierbij sturen we een email met een ebook dat we bij het product leveren + ‘bedankt voor de bestelling’.
- Trigger: Levering – Hierbij sturen we een email met een extra gratis (online) product. Iets wat niet in de listing stond.
- Trigger: 4 dagen na levering – Uiteindelijk vragen we met deze mail om een review.
Wat we hierin hebben ondervonden is dat het leveren van extra waarde vooraf je als verkoper een stukje ‘goodwill’ geeft en een stukje gunfactor creëert. En wanneer je na het leveren van (extra) waarde om een review vraagt de klant sneller bereid is om er een achter te laten. Ook zou je deze flow nog in kunnen korten tot twee mails, door met je eerste mail na de bestelling gelijk extra waarde te delen en als tweede om de review te vragen. Voor Bol raden we een flow aan die niet langer dan 3 – 4 mails is.
Wat er verder allemaal belangrijk is tijdens het gebruik van email campagnes laten we je zien in een toekomstige post.
Tip #2: Whatsapp Business
Een methode die hand in hand gaan met e-mailcampagnes is het gebruik Whatsapp Business. In je mails wil je namelijk knoppen gebruiken die de klant verwijzen naar eventueel contact via Whatsapp Business. De verwijzing naar je Whatsapp Business kan je trouwens ook ergens anders plaatsen, zoals je verpakking of (online) handleiding.
Whatsapp Business is een hele laagdrempelige manier om voor klanten vragen te stellen, mocht er iets niet helemaal goed zijn gegaan met een bestelling. En wanneer jij deze klant dan met de juiste customer service weer tevreden kan stellen, is het eenvoudig om deze te vragen om een review achter te laten. Hierbij is het ook weer een kwestie van het creëren van een stukje gunfactor. Bovendien is het eenvoudiger om een email te negeren in plaats van een appje.
Ook voelt ‘even een appje sturen’ een stuk menselijker dan contact via de mail. En omdat je bereid bent om de klant op een meer persoonlijke manier te helpen, laat dit ook zien dat je als bedrijf betrokken bent. Waardoor een bestaande klant ook sneller bij jou opnieuw een bestelling zal plaatsen.
Tip #3: Insert Cards
Een andere methode die wij als effectief beschouwen is het gebruik van insert cards. Een insert card is een soort van visitekaartje, hiermee kan je de klant op een meer persoonlijke manier bedanken. Dit hebben we op de volgende manier aangepakt:
- De voorkant: Een bedankje voor de bestelling + een open regel waar mijn naam handgeschreven op staat.
- De achterkant: Een QR code naar een ebook of gratis online product + een QR code die direct naar de productpagina gaat voor het achterlaten van een review.
Een handgeschreven naam voegt dat extra stukje personal touch toe of menselijkheid, waarbij mensen zich toch meer gewaardeerd en speciaal voelen. Je zult ze in massa en achter elkaar schrijven, maar je hebt wel je best gedaan om het even te doen voor deze klant. Zoiets maakt de connectie tussen jou en de klant beter, waardoor deze ook sneller bereid is een review achter te laten.
Ook door een QR code te gebruiken welke verwijst naar de productpagina, verminder je de moeite en tijd die het de klant kost om te zoeken naar waar ze een review kunnen achterlaten.
Een ander voordeel van insert cards is dat ze door meer mensen worden gezien dan emailcampagnes. Emails kunnen vaak in mensen hun spambox belanden of klanten hebben er al eerder voor gekozen om geen emails vanuit het platform meer te ontvangen. In tegenstelling tot een insert card, welke door iedereen gezien wordt die de verpakking opent.
Conclusie
Het aantal reviews en de reviewscore van jouw product heeft een grote invloed op het doorklik- en conversiepercentage. In andere woorden, ze kunnen ervoor zorgen dat jij meer (of minder bij een negatieve score) gaat verkopen. Hierdoor is het erg belangrijk om effectief bezig te zijn met het verzamelen van reviews door het bouwen van simpele, maar slimme systemen: 1) E-mailcampagnes 2) Whatsapp Business 3) Insert Cards. Heb jij nou nog vragen over het verzamelen van reviews? Stuur dan ons een berichtje met gebruik van de onderstaande knop.