Maak gebruik van AI en bespaar uren Review Onderzoek

Recente ontwikkelingen in AI hebben de business wereld compleet op zijn kop gezet en als Bol.com verkoper kunnen we ook slim gebruik van deze tools maken. Een gebied waar het enorm van te pas kan komen is product research, hierbij doel ik specifiek op het stukje ‘review onderzoek’, waarbij je als verkoper op zoek gaat naar hoe je bestaande producten kunt verbeteren, iets wat normaal uren en uren kan kosten. Daarom laat ik je vandaag zien hoe je met één eenvoudige prompts uren product research kan besparen.

Review Onderzoek
Om meer kennis te vergaren over hoe gebruikers jouw product (of soortgelijk) ervaren zal je onderzoek moeten doen door gebruikerservaringen moeten lezen, niet één, maar een aantal honderd. Voor een meer uitgebreide guide over review onderzoek kan je onze guide over productomschrijvingen hier lezen.

Het lezen van zo veel reviews en het extrapoleren van de belangrijkste informatie kost nou eenmaal veel tijd en is werk waar je het liefst een VA inhuurt, maar wat nou als je een persoonlijke VA hebt die alles voor niks doet en ook nog eens 24/7 voor je klaar staat?

Gebruik van AI
Met het gebruik van een enkele prompt voorkom je al het tijdrovende leeswerk en worden reviews binnen een handomdraai geanalyseerd.

Hierbij de prompt:

Organize the below reviews in a table with these rules in mind:

  • Organize every review in a separate row
  • Only create 4 columns ‘Reviewer’, ‘Rating’ ‘Pros’ and ‘Cons’
  • Summarize the pros and cons in a short sentence

The reviews start here:
(VOEG AMAZON REVIEWS HIER TOE)

Het enige nadeel aan deze methode is dat je gelimiteerd bent aan het aantal tekst (dus aantal reviews) dat je per prompt kan gebruiken, hierdoor zal je dezelfde prompt een aantal keren moeten gebruiken om een groter aantal reviews te analyseren. Je kan het beste de reviews per prompt in een Excel bestand zetten en vergeet niet alleen de 5-sterren reviews te gebruiken, maar ook de 3- en 4-sterren reviews.

Op deze manier kan je snel verschillende populaire modellen analyseren, identificeren wat de gaten zijn in het huidige aanbod en hierop inspelen met betere producten.



Conclusie
Review onderzoek is belangrijk om voor productinnovatie en productdifferentiatie, maar kost normaal veel tijd. Gelukkig, kan je nu met een simpele prompt en ChatGPT enorm veel tijd besparen en heb je binnen 5 – 10 minuten een overzicht van hoe jij beter producten op de markt kan zetten. Heb je hier nou nog vragen over of vragen over verkopen op Bol.com? Stuur ons dan een bericht in de chat of neem contact met ons op via info@bolsalesbooster.nl.