Launchstrategieën voor meer verkopen

In deze nieuwe blog wil ik het hebben over het lanceren van een nieuw product op Bol.com. Waar we met dit artikel ons specifiek gaan richten op het stijgen naar de eerste pagina en het liefst natuurlijk bovenaan komen op de eerste pagina.  Let op: voor het beste resultaat is het essentieel dat hierbij je listing en merk al helemaal goed staan. Is dat nog niet het geval of ben je niet 100% zeker? Bekijk dan de ‘perfecte listing checklist’ om een idee te krijgen waar je staat en bekijk onze diensten als je er zelf even niet uitkomt.

Methode #1: Sponsored Products
De eerste en misschien wel meest voor de hand liggende methode is het inzetten van sponsored products. Hierbij word je listing bovenaan de pagina weergegeven bij bepaalde zoektermen of de ‘zochten ook naar’ sectie bijvoorbeeld. Jij betaalt dan als partner per keer dat de listing bezocht wordt via deze sponsored kanalen. Bij het lanceren van je product begin je vaak onderaan of op een hogere pagina (afhankelijk van zoekwoorden en categorie) waar maar een klein percentage van de potentiële klanten komt. Sponsored products kan hierbij je listing een grote impressie boost geven om dus bovenaan de pagina te komen, waar een veel groter percentage van potentiële kopers jouw listing te zien krijgt.

Voordelen:

  • Meteen bovenaan de pagina vertoont kunnen worden
  • Specifieke targeting (keywords) waarop jij gevonden wilt worden
  • Snel kunnen groeien

Nadelen:

  • Kosten per klik (CPC). Welke je winst verkleinen
  • Kan minder effectief zijn bij een slecht geoptimaliseerde listing

 

Methode #2: Promoties
De tweede methode bestaat uit promoties. Te vinden onder het ‘promotie tabblad’ in je verkoopaccount. Niet elke verkoper zal deze optie hebben, als je deze optie nog niet hebt, check dan even dit artikel op het partnerplatform. Ook voor een meer gedetailleerde uitleg.

In het kort is een promotie een bepaalde periode waarbij jij je prijs verlaagt met een bepaald percentage. Vervolgens plaatst Bol een mooi rood en groot prijskaartje naast jouw product en in vergelijking met de vorige prijs (zie afbeelding). Het grootste voordeel hiervan is dat je op deze manier eenvoudig aandacht opeist met misschien wel het belangrijkste element van conversie: prijs.

Voordelen:

  • Grote aandachtstrekker op de zoek- en productpagina.
  • Soms te combineren met een commissiekorting
  • Mogelijkheid om hoog in te zetten en dan naar een gemiddelde prijs te verlagen
  • Vb: Gemiddelde prijs product is 50 euro, jij zet je product de eerste weken op 60 euro en vervolgens gebruik je een promotie om naar 50 euro te zakken, waardoor je met een gemiddelde prijs toch een promotie in kan zetten.

Nadelen:

  • In veel gevallen inleveren op je marge
  • Nadat de promotie is verlopen kan je niet dezelfde korting gebruiken. Deze moet hoger zijn of je moet een bepaalde tijd wachten.

 

Methode #3: Draaien op break-even of klein verlies
Bij de derde methode ga je simpelweg onder de gemiddelde prijs zitten van de concurrentie. Zoals eerder vernoemd is dit misschien wel de grootste conversiebepaler. Het doel hiervan is om dit natuurlijk maar in een korte periode te doen. In een testfase bijvoorbeeld waarbij je met een kleiner aantal producten wilt testen wat de potentie op het platform is. Zodat je in het begin sneller kan groeien, door meer sales te maken en te stijgen in de rankings. Nadat je je gewenste positie hebt bereikt verhoog je je prijs weer, waardoor je hoger op de pagina meer impressies zult vergaren.

Voordelen:

  • Snel stijgen in de rankings
  • Te combineren met promoties

Nadelen:

  • Genoegen nemen met break-even of een klein verlies/winst in de testfase.
  • Snel moeten kunnen schakelen in een testperiode, zodat je niet te lang uitverkocht raakt en je ranking verliest.

 

Methode #4: Google Ads
De vierde methode is het draaien van advertenties op Google. Een methode waar je niet snel aan zult denken. Hierbij creëer je een advertentie die naar jouw productpagina leidt, maar let op: je mag je nooit voordoen als Bol.com zelf en je mag geen gebruik maken van je eigen referral link (verkoopcommissie verdienen op je eigen product). Het grootste voordeel hiervan is dat je een publiek bereikt buiten het platform zelf om. Waardoor een groter aantal mensen en potentiële kopers op jouw listing terecht komen.

Voordelen:

  • Een extra bron aan klantbezoeken

Nadelen

  • Minder ‘koop ready’ publiek dan op com zelf, waardoor je minder zult converteren
  • Hogere kosten per klik (CPC)


Waarom combineren het beste werkt
Als je nou niet kan kiezen tussen welke methode jij het liefst wilt gaan toepassen, combineer ze dan! Een combinatie van meerdere methodes kan vaak een extra slinger geven aan het vliegwieleffect (zie afbeelding hieronder) wat je listing op alle vlakken boost. Promoties en sponsored products zijn een ideale combinatie voor meer ogen en een hogere conversie. Met de launchstrategieën die we behandeld hebben is het doel voornamelijk: stijgen op de pagina’s. Ben je benieuwd of wij hierin iets voor je kunnen betekenen? Bekijk dan onze diensten of maak gebruik van de chatknop waar we je van dienst kunnen zijn.