De mondkapjes crisis, een tekort aan koortsmeters, discolichten die populair zijn op TikTok en vervolgens een energiecrisis. Dit zijn een aantal voorbeelden van trends die de afgelopen jaren zijn gekomen en gegaan (buiten energiebesparende producten tot nu dan). Dit is voor sommige bedrijven ‘de kans’ geweest om snoeihard te groeien. Maar de vraag is: wil je hier op inspelen?
Een afweging van Risk / Reward
Waarbij de ene ondernemer bereid is om groot risico te nemen is de ander dat niet. Bij het investeren in voorraad van een product dat gebaseerd is op hype of het oplossen van een grootschalig probleem loop je het grote risico dat deze hype verloren gaat of het probleem wordt opgelost. Dit staat in verband met de vraag naar het product, waardoor jij met een onverkoopbare voorraad kan blijven zitten.
Iets wat bijvoorbeeld heel duidelijk is bij mondkapjes, de vraag naar deze producten is om duidelijke redenen nu minimaal in vergelijking met 2,5 jaar terug. Waardoor er een goede kans is dat veel van deze verkopers nog een voorraadoverschot hebben.
In tegenstelling hebben de verkopers die het goed aanpakten in 2020, tonnen en tonnen aan omzet gedraaid aan de verkoop hiervan. En met de enorme vraag naar mondkapjes en het weinige aanbod, konden ze buitengewone prijzen vragen. Voor de gene die er vroeg bij waren betwijfel ik dus of deze iets geleden hebben.
‘De gene die er vroeg bij waren’ is hierin key. Trends of een pandemie in dit geval is moeilijk of bijna niet te timen en voordat je het weet zit je aan het einde van de levensduur van deze trend. Waar verkopers die begonnen in mei 2020 dus flink misgrepen.
Het Spotten van Trends en TikTok
Iets wat wij voor een lange tijd onderschatten is de kracht van het TikTok platform. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n product welke promoties op TikTok de wereld hebben in geholpen.
Doordat het nu zo’n enorm platform is, is het dus ook interessant voor bedrijven om hun producten en services hier aan potentiële klanten te vertonen. Waaronder ook vele e-commerce bedrijven hier volop gebruik van maken.
Door de juiste filters te gebruiken kun je hier in de TikTok Ads Library zien welke ads het beste performen en wellicht kan je een product spotten wat stijgende is in populariteit.
Of wanneer je zelf een gebruiker bent van het platform zou je jouw klantenprofiel kunnen trainen door vaak op e-commerce advertenties te klikken en een product aan je winkelwagen toe te voegen. Op deze manier zal TikTok jou meer van deze soort advertenties vertonen en zou je in principe makkelijker een trend kunnen spotten.
Nog zo’n TikTok product:
Van Trend, naar de Nieuwe Standaard
De algemeen stijgende prijzen en vooral stijgende energieprijzen hebben ervoor gezorgd dat mensen bewuster gaan leven en beter letten op hun kosten en verbruik. Iets wat bij energie gerelateerde producten vooral aangewakkerd werd. In de afgelopen winters is deze piek steeds groter geworden, waarbij je vooral tussen 2020 en 2021 een groot verschil zag en nou in 2022 weer een nieuwe, langere piek ziet aankomen.
Als je op trends wil anticiperen is dit de beste manier om te doen. De verkopers die in 2020 de stijging van de afgelopen jaren al zagen hebben hier het meeste van geprofiteerd. Al is het geen garantie, omdat vele dachten dat mondkapjes de nieuwe standaard zouden worden.
Meer globale of landelijke trends komen veelal voort uit een groot probleem en producten die deze kunnen oplossen, en hebben te maken met een onderwerp wat ook regelmatig in het nieuws behandeld wordt.
Conclusie
Het anticiperen op trends blijft een groot risico en is in de meeste gevallen af te raden. Maar als je het toch wilt proberen kan je het beste kijken naar trends die op de langere termijn kunnen werken, oftewel duurzaam zijn of producten waarnaar de vraag de afgelopen jaren al stijgende is. Heb je hier nou nog vragen over of wil jij graag snel de markt op met jouw nieuwe TikTok discolamp? Stuur ons dan een berichtje en we helpen je graag.