Domineren met bundels

De pagina’s domineren met bundels

Er zit grote waarde in het bundelen van producten en het maken van sets. Bundelen maakt je aanbod uniek en vergroot je USPs, het product voegt zo meer waarde toe en is ook zo meer waard in de ogen van de klant. Als je meer info wilt over hoe je dit slim kan aanpakken, check dan even mijn post ‘Blue Ocean’. In deze nieuwe post laat ik je zien hoe je razendsnel en in sommige gevallen zonder extra kosten of veel moeite het aantal EANs opschaalt. Waardoor jij jouw bereik en merkwaarde in de categorie ook vele malen kan vergroten.

Stel: Je hebt een mooie set samengesteld en de verkopen zijn goed. Hiernaast is je listing al een tijdje klimmende en doe je al mee met de grote jongens op nr. 5 van de eerste pagina. In de categorie zit je gebakken en jij hoeft je voorlopig geen zorgen te maken, omdat de sales wel goed zitten, toch? Waar je hier goed op moeten letten is het woord ‘voorlopig’, met de bijpassende quote: ‘als je niet groeit, ben je aan het sterven’. Zodra jij wel tevreden met je positie bent en dat rustmomentje pakt is er een andere opkomende Bol.com verkoper die op zijn zolderkamertje zit te grinden tot in de late uurtjes. Iemand die je op de korte termijn niet als gevaar ziet, maar plotseling aan de productpositie onder je kan hangen. Ik zeg dus niet dat je nooit moet rusten, maar blijf altijd bezig met het stukje groei. Op een platform als Bol.com kan je het niet veroorloven om stil te staan. Een manier om te blijven groeien is het maken en uit elkaar trekken van bundels.

Als voorbeeld nemen we deze prachtige Slazenger tafeltennisset. Dit is een EAN en is 6-delig:

  • 2 batjes
  • 3 pingpongpollen
  • 1 opbergtas

In plaats van een EAN, kunnen dit ook 5 EANS zijn:

  • 2 batjes
  • 2 batjes met 3 pingpongpallen
  • 2 batjes met 1 opbergtas
  • 3 pingpongballen
  • 1 opbergtas

Op deze manier heb je van 1 EAN er 5 kunnen maken. Zonder dat je een extra product hebt moeten inkopen heb je je merkbereik binnen deze categorie vervijfvoudigt. Let op: hier komt natuurlijk wel een stukje voorraadmanagement en logistiek bij.

Nadat we sets uit elkaar trekken, kunnen we deze ook weer combineren:

  • 4 batjes
  • 4 batjes met 6 pingpongballen
  • 4 batjes, met 6 pingpongballen en 2 opbergtassen
  • 4 batjes met 2 opbergtassen

Waardoor je weer 4 nieuwe EANs erbij hebt. En stel je voegt iets toe, een netje bijvoorbeeld. Hierdoor ontstaan er weer nieuwe EANs die steeds meer ruimte in de categorie innemen. Je wordt gezien als een expert in deze categorie. Bovendien creëer je op een gegeven moment ook unieke sets, die de concurrenten niet aanbieden. Het doel is dan ook om 4/5 van jouw EANs of meer binnen een paar maanden op de 1e pagina te hebben staan.

Tip: Bij sommige fulfilment partijen is het mogelijk om hun voor jou verschillende EANs te laten combineren. Wanneer een klant bijvoorbeeld een set van 2 batjes en 3 pingpongballen besteld, dan hoef jij enkel die twee apart op voorraad te hebben liggen bij de fulfilment partij. Op deze manier hoef jij dus niet elke combinatie apart verpakt te hebben.