Differentiatie: Hoe steek je boven de concurrentie uit?

Het aantal verkooppartners wordt steeds groter en naarmate het aantal concurrenten stijgt wordt de algemene kwaliteit van verkopers ook beter. Een voorbeeld hiervan is de kwaliteit van de productlistings, deze valt niet te vergelijken met hoe producten twee jaar geleden op het platform werden gepositioneerd.

In deze tijden waarbij de klant een reuze aan keuze heeft is differentiëren key, maar hoe pas je dit toe en waar moet je op letten? Dat behandelen we vandaag in deze blog.


De kracht van differentiëren

Boven de concurrentie uitsteken is belangrijk, maar wat houdt dat in? Een effectieve differentiatiestrategie zorgt ervoor dat een merk een unieke positie heeft in de markt, met de nadruk op de voordelen en eigenschappen van dit product. Door middel van deze positie kan een merk klanten aantrekken en behouden, omdat ze een product aanbieden wat superieur voelt (en soms is) tot wat concurrenten op de markt aanbieden.

Dit is vooral belangrijk op Bol.com, een vergelijkingsplatform. Waardoor het dus ook specifiek is ingericht zodat klanten meer keuze hebben en eenvoudig dezelfde soort producten met elkaar kunnen vergelijken. Op het moment dat je er dan niet bovenuit steekt zal je snel vergeten worden.

 

Visuele Differentiatie

De eerste en meest voorkomende manier van differentiëren is op visueel gebied. Hierbij kunnen twee precies dezelfde producten toch op een hele andere manier gepresenteerd worden, wat het ene product een stuk duurder doet lijken en daarom ook een hogere waardeperceptie heeft.

Deze manier van differentiatie kan je toepassen op meerdere manieren. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Een 3D model
  • Fotografie en video
  • Het gebruik van vormgeving (kleuren, vormen en patronen)
  • De kleur van het product zelf

Visueel differentiëren is dus voornamelijk branding.

Differentiëren op visueel gebied gaat er vooral om hoe jij je product (en dus merk) neerzet, welke kleuren je gebruikt en wat je daarmee wilt uitstralen. Kleurgebruik is ook misschien wel belangrijker dan je denkt, want elke kleur kan een andere soort emotie bij de klant opwekken. Bekijk hiervoor de link of gebruik de zoekterm ‘color wheel emotions’.

 

Product / Functionele Differentiatie

Hierbij ga je een stapje verder en kijk je als verkoper hoe je iets beters op de markt kan brengen dan het huidige aanbod. Dit kan iets simpels zijn zoals het leveren van een langere kabel bij bijvoorbeeld een IPhone oplader, maar kan ook iets meer doordacht zijn zoals het toevoegen van een betere filterfunctie op een kruimeldief.

De belangrijke vraag hierbij is: hoe weet ik wat andere producten momenteel nog missen?

Het antwoord op deze vraag vind je door een heleboel productreviews te lezen. Ook hier hebben wij een mooie guide over geschreven hoe je dit het beste kan aanpakken. Deze vind je hier in het stukje over de onderzoeksfase.

Een ander voorbeeld van product differentiatie is bijvoorbeeld bundelen.

 

Conclusie

Anders zijn dan de concurrentie wordt steeds belangrijker. Met een doorsnee product, zonder differentiatie technieken, zul je dus op de langere termijn verdrinken in de concurrentie. Mocht je überhaupt succesvol zijn in het lanceren van je product. Probeer dus altijd gebruik te maken van visueel onderscheid en voor een meer duurzame aanpak je op productniveau te onderscheiden.

Heb je hier nou nog vragen over? Stuur ons dan een berichtje en we helpen je graag met wat ideeën.