Blog: De Optimalisatie Matrix
Een tijdje geleden kwam 10XCREW in samenwerking met Bol.com business analist Joost Legebeke met een aantal tips & tricks over data-gedreven groeien op het platform. Een artikel dat mooi aansluit op ons whitepaper: ‘Splittesten A of B?’ Welke we laatst met jullie gedeeld hebben. Check even de paper ‘Splittesten A of B?’ als je deze gemist hebt.
Het artikel: ‘hoe groei je op basis van data op bol.com‘ gaat meer specifiek in op het identificeren van welk aanbod je wilt aanpakken om te optimaliseren (waar liggen de beste groeikansen) en hoe je deze producten kan categoriseren. Iets waarmee we met onze paper minder op in zijn gegaan, maar toch een belangrijk element is om te behandelen. Ook gaan we vandaag we dieper in op deze informatie met wat praktische tips.
Optimaliseren in 4 stappen (Volgens 10XCREW)
Stap 1: Welk artikelen ga je verbeteren? Waar zit potentie in?
Stap 2: Begrijp de klantreis, wat is de ervaring van de klant
Stap 3: Verbeter het productaanbod
Stap 4: Meet het effect
Stap 1 is vooral van belang wanneer je een groter aanbod hebt en een complete optimalisatie van je aanbod een nogal tijdsintensieve klus is. Maar kan ook handig zijn bij een kleiner aanbod en het zien waar de meeste potentie in zit. Om te weten welk artikelen je het beste kan verbeteren gebruik je de optimalisatie matrix.
Met gebruik van deze matrix deel je je assortiment op in 4 categorieën. Deze bestaan uit:
Het laaghangende fruit (linksboven): Veel klantbezoeken, lage conversie.
Het is hier dus van belang om te kijken hoe de conversie verhoogd kan worden. Dit betekent in veel gevallen dat onze voorkant (titel, subtitel en hoofdafbeelding) goed functioneert. Mits we niet de verkeerde klanten aantrekken door middel van onjuist keyword gebruik. Bij deze categorie kijk je of er missende productinformatie is of dat de huidige info verbeterd kan worden, ook kunnen factoren als levertijd veel invloed hebben op je conversie.
Stijgende lijn (rechtsonder): Hoge conversie, weinig klantbezoeken.
In dit geval staat hoogstwaarschijnlijk de info op je productpagina al goed, wel valt er nog werk te doen aan je voorkant. Eventuele oplossingen hiervoor zijn:
- Een aantrekkelijkere hoofdafbeelding
- Controleren van je titel op de juiste zoekwoorden
- Promoties: Het grote en rode prijskaartje maakt het doorklikpercentage groter
- Sponsored products: Verhoogt je algemene blootstelling aan potentiële kopers
- Google/ Facebook Ads: Blootstelling van jouw product via een ander medium
- Influencer deals: Een andere manier om via social media meer verkeer op je product pagina te krijgen
Vraagteken (linksonder): Lage conversie, weinig klantbezoeken
Valt je product in deze 3e categorie dan is het van belang om eerst de basis te hebben staan en je conversie omhoog te krikken. Je klantbezoeken verhogen gaat vaak gepaard met extra kosten en inleveren op je marge. Een hogere conversie is belangrijk voordat je geld uitgeeft aan advertenties, zodat je advertentiebudget betere resultaten oplevert.
Cash cows (rechtsboven): Hoge conversie, veel klantbezoeken.
De laatste categorie bestaat uit al goedlopende producten. Waarnaar jij je andere aanbod ook toe wilt brengen. Ook voor deze producten is het mogelijk om er meer profijt uit te halen. Voor alle drie de categorieën, maar specifiek ook deze kan de conversie sheet (zie de whitepaper splittesten: A of B?) helpen met het methodisch testen van verschillende variabelen binnen je productinformatie. Het hebben van je product in deze categorie kan machtig voelen, maar blijf altijd op je hoede of je wordt van de troon verstoten door de concurrentie. Houd je concurrentie dus ook goed in de gaten.
Conclusie
Uiteindelijk draait het allemaal om de data en of je hier slim gebruik van kan maken om te groeien. Heb je je aanbod kunnen identificeren volgens de optimalisatie matrix, maar weet je nog steeds niet zo goed waar je moet beginnen? Bekijk dan de whitepaper: ‘Splittesten A of B?’ of stuur ons een berichtje via de chat rechtsonder.