6 Tips om het meeste uit Q4 te halen

Zoals we allemaal weten is Q4 aangebroken, voor ons als verkopers op Bol.com de mooiste tijd van het jaar. Dit kwartaal biedt namelijk verschillende kansen voor jou om recordomzetten te gaan behalen. Door Black Friday, Sinterklaas en Kerst profiteert iedereen hiervan. Om hier maximaal gebruik van te maken is het van belang om genoeg voorraad te hebben. Waar moet je nou rekening mee houden? Vandaag geven we je 6 tips hoe jij goed voorbereid kan zijn!


Meer verkopen

Elk jaar deelt Bol.com een paper waarbij ze de verwachte verkoopprognose delen per categorie. Ze kunnen bijvoorbeeld een verwachting scheppen dat keukenmachines 200% meer zullen worden verkocht, bordspellen 400% zullen groeien en servies 150%. Deze verwachtingen zijn gesteld op basis van vorige jaren en dus keiharde data, het is dus verstandig op basis hiervan je voorraad ook te managen. Hiernaast kan je ook Bol zoektrends gebruiken om te pijlen hoeveel extra zoekopdrachten er worden gedaan in vergelijking met andere kwartalen, om een beter beeld van de groei te krijgen.


Meer klantvragen

Wanneer je meer verkoopt, zul je ook meer klantvragen ontvangen. In deze periode zal je de vraag: ‘Waar is mijn pakketje?’ het meest voorbij zien komen. Om jezelf veel tijd te besparen is het daarom handig vooraf templates te maken om snel antwoord op de klant zijn vragen te geven. Ook wanneer je ervoor zorgt dat je productinformatie goed ingericht staat zul je achteraf minder vragen hebben, een onderwerp dat in meer diepgang behandeld wordt in de paper Effectief Retouren verminderen.


Duurdere en langdurende zendingen

Omdat elke webshop gebruik wilt maken van deze jaarlijkse kans, zorgt dit vaak ook voor veranderingen in de logistiek. Er is meer vraag, maar het aanbod (de verwerkingscapaciteit) is nagenoeg hetzelfde, hierdoor stijgen de prijzen en zal het ook langer duren voordat jouw verzendingen verwerkt kunnen worden. Begin november zullen al veel mensen hun Sinterklaas inkopen gaan doen. Hopelijk zijn jouw zendingen dus al binnen of zijn ze al onderweg. Zo niet? Wacht dan zeker niet met nieuwe voorraad bestellen.


Meer pakketjes

De enorme groei van bestellingen in Q4 zorgt er natuurlijk ook voor dat er veel meer pakketjes verzonden worden. En elk jaar opnieuw (voor de laatste 3 jaar tenminste) ontstaan er problemen bij verzendpartijen en het op tijd leveren van hun pakketten. Let er dus goed op dat je je verzendbelofte verlengt in het geval dat je zelf pakketjes wegbrengt of dat je niet buitenspel wordt gezet omdat Bol jouw LVB verzendbelofte naar 12 dagen verzet. Het LVB-verhaaltje is iets wat tegenwoordig jaarlijks voorkomt.

Bonus tip: Leg voorraad neer bij LVB en een fulfilment partij. Mocht het nodig zijn omdat één van de twee in deze hectische periode erg vertraagd wordt, heb je altijd de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen.


Minder aanleveren

Zoals je als wist en of nu leest creëren de feestdagen een logistieke ramp. Iets waar je ook rekening mee moet houden bij het aanleveren van pakketten of pallets bij LVB. Wanneer jij in periodes rondom de Kerst bijvoorbeeld bij LVB wilt aanleveren kan het langer duren voordat je zending verwerkt wordt. In de week van Kerst worden er op meerdere dagen ook geen zendingen ontvangen door het magazijn, let hier dus op en vul je LVB voorraad tijdig aan.

Bonus tip: Je voorraadplafond schuift per maand automatisch mee met het aantal verkopen dat je maakt (tot een zekere hoogte). Wanneer je verkopen binnen een of twee maanden enorm groeien kan het wvoorkomen dat de groei van je voorraadplafond niet genoeg schaalt met het aantal verkopen. Een belletje met de partnerservice kan je hierbij toch wat extra voorraadruimte opleveren.


Januari

Q4 en dan voornamelijk midden november tot en met eind december is de periode waar je de meeste omzet zult behalen. Of toch niet? Want twee jaren achter elkaar hebben wij namelijk gemerkt dat januari zelfs nog een betere omzetmaand is dan december. De enorme hoeveelheid cadeaubonnen gekregen met Kerst worden dan verzilverd. Hou hier rekening mee met je voorraad management en onthoud dat verzendingen midden in december veel duurder zijn en langer duren. Hiernaast zullen veel leveranciers stoppen met nieuwe bestellingen aannemen na 1 januari  i.v.m. de vakantie en het Chinese nieuwjaar (22 januari), wat vervolgens minimaal twee weken duurt. Voorkom dat je in januari en februari zonder voorraad komt te zitten.


Conclusie

‘Kaching’ ‘Kaching’ ‘Kaching’ (dat geluidje wanneer je een bestelling binnenkrijgt via de Boloo App), in Q4 liggen grote kansen voor jou als e-commerce ondernemer. Het belangrijkste hierin is ervoor zorgen dat je genoeg voorraad hebt, probeer als het mogelijk is een voorraad aan te houden van midden november tot en met eind februari. Wil je nou meer tips en een handige checklist? Bekijk dan de volledige guide van het platform zelf hier.