3D renders, wat is het verschil met productfoto’s en wanneer gebruik je ze? Om deze vragen te beantwoorden duiken we vandaag dieper in het onderwerp en geven we je de beste tips over wat jij kan doen. Plus als je tot het einde leest hebben we een kleine verrassing voor je.
Wat is een 3D render?
Bij het maken van een 3D render, wordt een 3D model omgevormd naar een 2D beeld. Een 3D model wordt gemaakt door middel van het bouwen van een model in 3D model software of het gebruik van een bestaand object wat in een 3D scanner geplaatst wordt. 3D renders worden dus gemaakt door computer generation (CG), terwijl traditionele fotografie een beeld creëert door middel van productfoto’s.
De voordelen van een 3D Render
In vergelijking met traditionele fotografie hebben 3D renders geen oneffenheden. Dit kan een stuk luxere en meer gelikte uitstraling geven waardoor de klant een hogere waarde perceptie heeft van jouw product. Ook bij een complex product bijvoorbeeld kunnen aparte onderdelen gerenderd worden, zodat je een soort ‘blowout’ effect krijgt. Door middel van zo’n afbeelding en het gebruik van tekst kan er zo uitleg gegeven worden hoe bepaalde componenten aan het product bijdragen en wat de voordelen hiervan zijn.
Alle voordelen op een rijtje:
- Duidelijke en heldere beelden met dezelfde belichting
- Een 3D model is een 360 graden beeld waarvan elk perspectief gerendered kan worden
- Premium uitstraling
- Mogelijkheden voor een unieke hoofdafbeelding
- Unieke afbeeldingen zoals een ‘blowout’
- Eenvoudiger aanpassen van kleuren bij variaties bijvoorbeeld
Voordelen welke allemaal leiden tot een hoger conversiepercentage.
Wanneer gebruik je ze wel of juist niet?
Zoals je leest kunnen 3D renders veel voordelen opleveren, maar dat betekent niet dat we ze voor elk product ook aanraden. Om het je makkelijk te maken hebben we een paar richtlijnen opgesteld.
Wanneer wel gebruiken:
- Grote producten zoals meubels
- Productverpakkingen
- Complexe producten (blowout)
- Glazen of metalen producten (reflectie gevoelig)
- Producten met veel variaties (eenvoudig kleuren of textuur wisselen)
Wanneer niet gebruiken:
- In het geval van kleding
- Producten zonder een effen of glad oppervlak
- In een lifestyle setting
De Nadelen van een 3D render
Buiten alle voordelen, welke vooral dus ook conversie verhogend kunnen werken zijn er ook een paar nadelen aan het 3D renderen van je producten. Het eerste nadeel is dat het vaak duurder is dan productfotografie en ten tweede kan het in sommige gevallen wat langer duren.
Conclusie
Wanneer je voldoende budget hebt en jouw product is geschikt om 3D gerendered te worden kunnen we het je altijd aanraden om hiervan gebruik te maken. Momenteel zijn we ook een pilot gestart waarbij we een klein groepje Bol verkopers 3D renders aan willen bieden tegen kostprijs. Wil jij graag gebruik maken van deze nieuwe en exclusieve service, stuur ons dan een mailtje naar info@bolsalesbooster.nl en vertel ons waarom jij vindt dat jij in deze pilot thuishoort.